zondag 8 september 2024

Uitbraak kattenziekte: Dierenartsen gevraagd om registratie in PETscan

Beeld: Midjourney

Het kattenziektevirus (feline panleukopenie-virus of feline parvovirus, FPV) is opnieuw uitgebroken in Nederland. Dit virus veroorzaakt ernstige, vaak bloederige diarree, uitdroging en kan dodelijk zijn voor katten. De faculteit Diergeneeskunde en Stichting Zwerfkatten Nederland roepen dierenartsen op om alert te zijn.

Situatie in Nederland

Collega-dierenarts Michelle van Leeuwen van de Stichting Zwerfkatten Nederland heeft in juni 2024 kattenziekte vastgesteld op vijf locaties in Nederland. Dit is ongebruikelijk vroeg in het jaar en heeft al tientallen kattenlevens geëist. Figuur 1 toont de locaties waar FPV-positieve zwerfkatten zijn gevonden.

Figuur 1. Locaties in Nederland waar FPV-positieve zwerfkatten zijn aangetroffen, per 20-6-2024.*

Kattenziekte bij zwerfkatten en asielkatten

Kattenziekte komt regelmatig voor bij zwerfkatten en asielkatten. Voldoende gevaccineerde huiskatten zijn beschermd, wat de indruk wekt dat kattenziekte zeldzaam is. Bij dierenopvangcentra kan het virus zich echter snel verspreiden onder ongevaccineerde katten of jonge kittens.

Nederlandse dierenopvangcentra melden jaarlijks uitbraken, vooral in de zomer en herfst. Sneltesten voor het canine parvovirus kunnen gebruikt worden om FPV aan te tonen, maar zijn minder gevoelig dan de qPCR-test.

Risico voor huiskatten

Het feline parvovirus verspreidt zich via ontlasting en kan maandenlang besmettelijk blijven. Huiskatten die buiten komen, lopen risico via contact met ontlasting van zwerfkatten. Ook binnenkatten kunnen besmet raken via schoenzolen of andere materialen.

Vaccinatie en registratie

Vaccinatie is essentieel om katten te beschermen tegen deze dodelijke ziekte. Diereneigenaren moeten contact opnemen met hun dierenarts voor vaccinatieadvies.

Dierenartsen wordt gevraagd gevallen van kattenziekte te registreren in het PETscan-systeem. Dit systeem is geïntegreerd in de praktijkmanagement systemen Animana en Viva online. Aanmelden en registratie is gratis. Overigens, andere infectieziekten zoals canine parvovirose en leptospirose-besmettingen kunnen ook geregistreerd worden.

Dus heb je in de praktijk een kat met kattenziekte vastgesteld (antigeen sneltest of qPCR)? Registreer dit dan in PETscan zodat we deze ziekte beter kunnen monitoren en bestrijden.

Meer informatie is te lezen op de website van de Universiteit Utrecht.

* Diagnostiek is alleen uitgevoerd op klinisch verdachte katten (symptomen zoals koorts, sloomheid, bloederige diarree, etc.). De cirkels tonen het aantal ongevaccineerde katten per locatie die positief getest zijn met een matig gevoelige sneltest. Het werkelijke aantal FPV-positieve katten kan hoger zijn.