maandag 16 september 2024

Teken bij honden: welke rassen lopen het meeste risico?

Zoals wel bekend kunnen teken naast ongemak ook ziektes zoals babesiose en de ziekte van Lyme overbrengen. Uit recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat sommige hondenrassen meer risico lopen op een tekenbeet dan andere. De resultaten zijn interessant en leuk om hier te delen. Daar kunnen we wel iets mee in de dagelijkse praktijk.

Rassen met een verhoogd risico

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Royal Veterinary College en bekeek de gegevens van meer dan 900.000 honden. Men ontdekte dat bepaalde rassen vaker door teken worden gebeten. Zo hadden Cairn Terriërs 2,86 keer meer kans op een tekeninfestatie in vergelijking met andere rassen. De Koningspoedel had 2,80 keer meer kans en de Goldendoodle volgde met 2,63 meer kans. “Designer-kruisingen”, zoals Cockapoos en Labradoodles, hadden over het algemeen 1,81 keer meer kans op een tekenbeet in vergelijking met “niet-designer-kruisingen”.

Ook bleek uit het onderzoek dat reuen 1,24 keer meer risico liepen op een tekenbeet dan teven. Dit zou te maken kunnen hebben met gedragsverschillen, zoals het verkennen van dichtbegroeide gebieden waar teken zich bevinden.

Naast ras en geslacht zijn ook andere fysieke kenmerken van invloed. Honden met een middellange vacht hadden 2,20 keer meer kans op een tekenbeet vergeleken met honden met een korte vacht. Bovendien bleken honden met V-vormige hangende oren en slappe oren vaker teken te hebben dan honden met rechtopstaande oren. Deze kenmerken kunnen het voor teken gemakkelijker maken om zich aan de hond vast te hechten zonder snel ontdekt te worden.

Rassen met een lager risico

Er waren ook rassen die minder vaak door teken werden getroffen. De Staffordshire Bull Terriër had bijvoorbeeld 0,35 keer minder kans op een tekenbeet in vergelijking met andere rassen. De Rottweiler had een vergelijkbaar laag risico met een 0,35 keer kleinere kans, en de Chihuahua had 0,38 keer minder kans. Deze cijfers suggereren dat sommige rassen van nature beter beschermd lijken te zijn tegen teken, hoewel het belangrijk blijft om alle honden regelmatig te controleren.

Relevantie voor jou in de praktijk

Voor ons als dierenarts en paraveterinair is deze informatie interessant, omdat we onze adviezen kunnen afstemmen op het type hond dat we voor ons hebben. Voor rassen met een hoger risico zoals de Cairn Terriër en de Goldendoodle, en voor honden met een middellange vacht of hangende oren, is het belangrijk om extra waakzaam te zijn en eigenaren te adviseren hun honden regelmatig te controleren op teken, vooral na wandelingen in bosrijke gebieden.

Bovendien is het belangrijk om eigenaren te informeren over het gebruik van preventieve maatregelen zoals anti-tekenmiddelen. Het is ook belangrijk om hen te leren hoe ze teken op de juiste manier kunnen verwijderen, omdat een snelle verwijdering het risico op overdracht van ziektes aanzienlijk vermindert.

Op zich doen we dit natuurlijk al, maar nu weten we dat sommige hondenrassen meer kans hebben op een tekenbeet dan andere en dat is best leuk om te weten toch?